Un blog al celor care se preocupă de (re)integrarea socială si de prevenirea marginalizării.

marți, 22 martie 2011

Prevenirea infractionalitătii (3)

Ori de câte ori le-am vorbit tinerilor, în cadrul actiunilor de prevenire a infractionalitătii, am simtit nevoia să mă refer la minciuna/adevărul de la baza fiecărei actiuni/inactiuni. Am mai amintit pe acest blog vorba părintelui Bastovoi, în fata justificării menite să ne scape de remuscarea firească a celui care se codeste atunci când i se cere ajutorul. Ne spunea părintele că, în loc să ne tot găsim motive pentru care, chipurile, nu ar util să ajutăm, adică în locul ipocritelor rationalizări, să punem simplul si sincerul: "Nu-i asa că esti purcel si nu vrei să ajuti?"

La baza oricărei actiuni imorale stă o minciună sau cel putin un gând ipocrit. Să ne imaginăm o coadă la...orice. Cine are chef să stea la coadă? Nimeni. Dacă ne-am băga în fată? Ar fi ceva, dar am avea nevoie de un gând care să ne scape de sentimentul de vinovătie. Dacă la coadă stau pensionari, am putea să ne spunem că ei au destul timp, că doar sunt în pensie, nu? Storc banii poporului si mai vor să ne ia si timpul, nu? Dacă e vorba despre femei însărcinate care asteaptă cuminti la coadă, ce? Le-am lăsat noi însărcinate? Probabil sunt în concediu prenatal, asa că si ele au timp. Noi, bineînteles, ne grăbim.

Ei bine, dacă pentru a ne aseza cu nesimtire în fată depunem un astfel de efort pentru a ne minti, cu atât mai mult ne putem gândi la minciuni care însotesc fiecare act imoral si, mai ales, ilegal.

Dacă ati auzi sau ati citi rationalizările pedofililor, ati vedea că ei utilizează o filosofie destul de sofisticată, tocmai pentru a-si justifica teribilele pulsiuni. Traficantii de droguri, la rândul lor, au o serie de rationalizări cu argumente istorice, filosofice si pseudostiintifice. Cu cât infractiunea este mai urâtă, cu atât minciunile care stau la baza ei sunt mai sofisticate. De obicei, minciunile care stau la baza infractiunii pe care o comite traficantul de droguri se potrivesc cu cele ale potentialilor consumatori.

Cei care promovează infractiunea si imoralitatea, fie că sunt "gulere albe", uneori persoane apreciate, prin urmare, cu atât mai periculoase, fie că sunt niste personaje dubioase de la colt de stradă, aduc cu ele minciuna.

Orice actiune de prevenire a infractionalitătii promovează, prin urmare, adevărul în amănunt, vădirea minciunii care stă la baza gândului imoral.

"Învată să te privesti asa cum esti, iar...dacă uneori te rusinezi, esti pe drumul cel bun..." Asta ar fi esenta unei lectii de prevenire a infractionalitătii.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu